C&C: Red Alert (1996)

Command & Conquer: Red Alert se stal jednou z nejúspěšnějších válečných realtime strategií všech dob. Hra vyšla v roce 1996 jako prequel k původnímu Command & Conquer a hráče si získala především svou skvělou hratelností.

Série Command & Conquer patří bez debat k pilířům žánru RTS. První díl spatřil světlo světa už v roce 1995 a zaznamenal mezi hráči obrovský úspěch. Na ten navázal prequel nazvaný Red Alert, který vyšel rok na to. Zatímco se první díl odehrával v blízké budoucnosti, Red Alert hráče zavedl do alternativní minulosti. Za téměř celou sérií stojí legendární studio Westwood, které má na kontě třeba i RPG trilogii Lands of Lore. V roce 1998 bylo studio koupeno společností Electronic Arts, což se mu nakonec stalo osudným. Studio postupně ztrácelo autonomii, až se nakonec v roce 2003 zavřelo a vývojáři byli nuceni přejít do jiných týmů EA.


Vítejte v alternativní minulosti!

Příběh Command & Conquer: Red Alert se odehrává v alternativní časové linii, kde Albert Einstein pomocí stroje času eliminuje Adolfa Hitlera, čímž zabrání vzniku nacistického Německa. Svět se sice zbavil nacistů, ale to bohužel umožnilo Sovětskému svazu pod vedením Stalina zahájit agresivní expanzi po Evropě. Ve zkratce řečeno: svět si moc nepomohl.

Je jen na vás na kterou stranu konfliktu se postavíte. Ve hře máte možnost hrát buď za Spojence, což znamená, že se budete snažit osvobodit Evropu a zatlačit „rusáky“ zpátky na východ, tam kam patří. Nebo se můžete rozhodnout se Sověty dobýt svět a nastolit krutou totalitu. Je třeba říct, že každá strana má něco do sebe. Jak Spojenci, tak Sověti mají k dispozici unikátní jednotky. 

Výběr jednotek je na obou stranách pestrý. K dispozici máte několik pěších jednotek, obrněné vozy a tanky, letectvo i námořnictvo. K dispozici jsou i různé dělostřelecké věže nebo protiletecké střely. Kromě jednotek musíte stavět všemožné budovy a objekty, které jsou důležité k chodu vaší základny. Máte zde kasárna pro produkci pěchotní síly, dílny pro výrobu tanků a obrněných vozidel, elektrárny, které vám produkují šťávu, letiště, radar a další důležité budovy. Opravdu máte z čeho vybírat. Upřímně však musím říct, že za Sověty jsem hrával častěji, a to především kvůli jejich ikonickým Tesla věžím. A k zahození nebyly ani tanky Mammoth. A taky útoční hafani měli něco do sebe. Spojenci zase disponovali skoro nezastavitelnou Tanyu Adams, která likvidovala cíle s chirurgickou přesností. Tanya uměla nejenom zabít nepřátelskou pěchotu na jednu ránu a odpálit jakoukoliv budovu, ale také měla perfektní hlášky.

Důležitým aspektem hry je těžba surovin. Zatímco v prvním díle jste za pomoci těžebních vozidel získávali záhadné Tibérium, tady je potřeba natěžit rudu a drahokamy. Ty se v rafinerii zpracovávají na kredity, za které si pořizujete nové budovy a jednotky.

Kouzelné vzpomínky

Poprvé jsem se o Command & Conquer: Red Alert  dozvěděl ze stránek časopisu Score. A taky od mého kamaráda, který mi ve škole vyprávěl, jak u svého bratrance tohle RTS hrál. Barvitě mi popisoval, jak s bratrancem ve vypjaté bitvě nakoupili maximum jednotek, prodali většinu budov a vydali se dobýt nepřátelskou základnu. Byl jsem z vyprávění unešený, proto jsme pak několik týdnu trávili tak, že jsme si na papír kreslili základny, které měly evokovat ty z Red Alert. V chodu jsem pak hru viděl až v naší, už neexistující, Playstation herně, kde ji pařil jeden týpek, obklopený hloučkem diváků. Ach jo, byly to kouzelné časy. Každopádně k samotnému hraní jsem se dostal až mnoho let poté. Dávno potom, co jsem měl nahráno spoustu hodin v Red Alert 2. I proto jsem nakonec nebyl tak unešený, jak jsem původně čekal. To však neznamená, že bych se nebavil. I po letech měl první Red Alert dobrou hratelnost, bohužel graficky hra svůj věk nezapřela.

Command & Conquer: Red Alert se nakonec dočkal ještě dvou pokračování. Já osobně řadím druhý Red Alert k mým nejoblíbenějším herním titulům a strávil jsem v něm stovky hodin neskutečné zábavy. Určitě se „dvojka“ v budoucnu objeví v této rubrice. A to zcela zaslouženě. Oproti tomu třetí díl už mě tak nenadchl, tudíž pokud by se měl Red Alert 3 objevit na tomto blogu, tak snad v článku o největších zklmáních. Každopádně k prvnímu dílu. Pokud hledáte starou, poctivou válečnou strategii, která má perfektní hratelnost, je první Red Alert  ideální volba. I po letech vypadá vcelku dobře. Na „dvojku “´už však nemá.

Command & Conquer: Red Alert
Vývojář: Westwood Studios
Vydavatel: Virgin Interactive
Žánr: Realtime strategie
Platforma: PC, PS1, PSP
Rok: 1996

Komentáře