V roce 2009, kdy indie scéna teprve nabírala dech a experimentální hry hledaly své místo vedle velkých AAA titulů, se objevila jedna nenápadná perla – Osmos od malého kanadského studia Hemisphere Games. Kombinace fyzikální simulace, ambientní hudby a meditativního tempa přinesla zážitek, jaký tehdy na herní scéně neměl obdoby.
Za hrou stála trojice vývojářů: Eddy Boxerman, Dave Burke a Andy Nealen. Nápad na Osmos se zrodil u Boxermana, který chtěl vytvořit hru, jež by byla více než jen zábava – měla být zážitkem. Inspirací mu byla mikroskopická biologie, pohyb částic a principy hmoty. První prototypy vznikaly již kolem roku 2005 a původně mělo jít spíš o interaktivní simulaci než plnohodnotnou hru.
Hlavní mechanika Osmosu spočívá v pohybu skrze uvolňování vlastní hmoty – hráč ovládá malou buňku, která se snaží pohltit menší objekty a vyhnout se těm větším. Každý pohyb však stojí část vaší velikosti, a tak je třeba neustále balancovat mezi aktivitou a pasivitou. Herní svět působí jako uzavřený ekosystém, kde platí jednoduchá pravidla, ale jejich dopady jsou komplexní a fascinující.
Velkou zásluhu na atmosféře má zvuková stránka hry. V soundtracku se objevují skladby od ambientních umělců jako Gas, Loscil nebo Biosphere, které byly pečlivě vybrány, aby podporovaly meditativní rytmus hratelnosti. Spolu s vizuálním stylem – jednoduché tvary, měkké světlo, plynulé animace – vzniká audiovizuální celek, který působí hypnoticky.
Po vydání v srpnu 2009 na PC a Macu (a později na mobilních platformách) si Osmos rychle získal přízeň kritiků i hráčů. Získala cenu Apple Design Award (2010), Best in Show na IndieCade a mnoho dalších ocenění. Přesto nikdy neztratila svou nezávislost – zůstala tím, čím měla být od začátku: osobní vizí a uměleckým dílem.
Osmos pomohla ukázat, že hry mohou být zároveň uměním, meditací a prostředkem introspekce. Předběhla dobu a inspirovala tvůrce jako Jenova Chen (Flow, Journey) nebo tým Thatgamecompany. I dnes, více než 15 let po svém vydání, zůstává relevantní ukázkou toho, co dokáže jednoduchý nápad zpracovaný s citem a vizí.
Já jsem si hru kvůli tomuto článku nainstaloval a musím uznat, že je to stále neopakovatelný zážitek. Kombinace jednoduché, ale přitom chytlavé hratelnosti a meditativní složky, tvořené ambientní hudbou, zkrátka stále funguje. I proto Osmos doporučuji jako výborný doplněk vaší pauzy mezi prací.
Komentáře
Okomentovat