Hokejové mistrovství světa je v plném proudu, proto se dneska v rubrice Herní klasika mrkneme sportovní ikonu přelomu milénia, NHL 2000, které v mnoha ohledech znamenalo značný posun.
Na konci 90. let nebyla hokejová simulace, která by se mohla sérii NHL od EA Sports rovnat. Což, nutno dodat, platí i dnes. Každoroční vydání se stalo tradicí stejně pevnou jako samotné vysílání NHL na televizních obrazovkách. A přestože každý díl přinesl jen drobné změny, právě NHL 2000 vydaná v roce 1999 patří k těm nejpamátnějším. Nejen pro kvalitu zpracování, ale u nás především i díky unikátnímu českému dabingu, který u sportovní hry té doby působil jako zjevení.
Na vývoji NHL 2000 opět pracoval zkušený tým EA Canada, který měl za sebou úspěšné předchozí ročníky a pečlivě naslouchal zpětné vazbě hráčů. Hra vyšla na PC, PlayStation a také v osekané podobě pro Game Boy Color. Největší důraz byl kladen na verze pro PC a první PlayStation, které nabídly na svou dobu plnohodnotný hokejový zážitek s důrazem na realismus i zábavu.
Z hlediska technologie hra stavěla na osvědčeném enginu, ale vývojáři zapracovali na několika důležitých vylepšeních. Přibyly nové animace, lepší modely hráčů, detailnější stadiony a atmosféra s živým publikem. Velký pokrok nastal i v oblasti fyziky – například možnost tvrdých bodyčeků, kdy hráč přelétne přes mantinel, tehdy vzbuzovala nadšení i smích. Nechyběl ani propracovaný systém trestů, simulace zranění či práce s energií hráčů během zápasu.
NHL 2000 přinesla vylepšený systém umělé inteligence – brankáři se chovali realističtěji, obránci lépe blokovali střely a útoky působily promyšleněji než v předchozích ročnících. Samozřejmostí byly kompletní licence NHL a NHLPA, takže hráči mohli ovládat reálné týmy s autentickými logy, dresy a jmény hvězd sezóny 1999/2000, včetně tehdejších ikon jako Jaromír Jágr, Paul Kariya nebo Dominik Hašek.
Vedle klasického zápasu pro jednoho či dva hráče nechyběl sezónní režim, možnost vytvářet vlastní týmy a hráče, nebo manažerský mód, v němž hráč řídil celý klub včetně přestupů a taktiky. Poprvé se také objevila možnost hrát za hokejové legendy, což přineslo nostalgii i vzdání holdu slavným jménům historie NHL.
Největším „překvapením“ pro české a slovenské hráče byla částečná lokalizace hry do češtiny, která zahrnovala jak překlad textů, tak úvodní dabované vstupy před zápasy. A nešlo o ledajaký dabing – hlasy propůjčili Robert Záruba a Petr Vichnar, tehdy hlavní komentátorská dvojice České televize. Hra tak začínala autentickým uvítáním jako při skutečném televizním přenosu: „Dobrý den, vítejte u dnešního zápasu NHL...“ S trochou nadsázky to znělo jako skutečné studio ČT a pro hráče to alespoň zpočátku byl naprosto jedinečný zážitek, který přidal na atmosféře. Nebudu lhát, že po nějakém čase šel úžas rapidně dolů.
Tento dabing se objevil jak v PC verzi, tak i na konzoli PlayStation, což bylo v tehdejší době naprosto výjimečné. Samotný živý komentář během zápasu však zůstal v angličtině, protože šlo o dynamický systém reagující na průběh hry – jeho lokalizace by byla extrémně náročná. Přesto i krátké české vstupy ve své době působily natolik silně, že si je mnozí hráči pamatují dodnes, byť šlo v podstatě o úplnou zbytečnost.
Kritici i hráči přijali NHL 2000 velmi kladně. Oceňovali především vylepšenou grafiku, rychlou a plynulou hratelnost, nové možnosti v herních režimech i věrnou atmosféru stadionů. Herní média hodnotila titul v průměru mezi 85–90 %, a i přes drobné výtky, například k občas nevyrovnané AI nebo konzervativnímu přístupu k některým aspektům, šlo o jeden z nejlepších sportovních titulů své doby. V Česku a na Slovensku však získala hra ještě silnější pozici – právě díky českému hlasovému doprovodu a vysoké popularitě hokeje v regionu. NHL 2000 se stala pravidelnou součástí domácích počítačů a herních konzolí, a mnozí hráči se k ní dodnes vracejí alespoň z nostalgie.
NHL 2000 dnes patří mezi klasiky zlaté éry sportovních her. Byla posledním dílem před přechodem série na novou generaci enginů a vstupem do éry PlayStation 2. Zároveň jde o jeden z mála titulů, které měly oficiální dabing ve středoevropském jazyce – a to i na konzoli. V době, kdy byla lokalizace her spíše výjimkou, to byl krok, který výrazně zvýšil dostupnost a zážitek pro tuzemské hráče.
Závěrem se musím přiznat, že mám k tomuto dílu velmi citový vztah, neboť jsem s ním strávil nejvíce času. Dodnes si vzpomínám, jak jsem se snažil dovést mé milované Colorado Avalanche k zisku Stanley Cupu. Asi nastartuju PS Classic a pustím se do další sezóny.
Komentáře
Okomentovat