Herní klasika: Sim City 3000 (1999)

Sim City 3000 sice neuspělo v komerčním měřítku tak výrazně jako jeho předchůdci, ale pro mě osobně představuje nejlepší díl této slavné série budovatelských strategií. I když nebylo tak populární, právě tento díl mi přinesl nevídanou radost z budování a správy měst, díky vylepšeným mechanikám a detailnějšímu přístupu k plánování urbanistických struktur.

Ale vezměme to hezky od začátku. SimCity 3000 je třetí díl ikonické série budovatelských strategií od společnosti Maxis. Hra byla vydána v roce 1999 a navázala na úspěchy svých předchůdců (SimCity z roku 1989 a SimCity 2000 z roku 1993). Přestože hra nedosáhla takového slávy jako její předchůdci, mnozí fanoušci ji považují za jednu z nejlepších v sérii. A to včetně mě.

Původně měl být SimCity 3000 plně 3D, což by bylo pro sérii revoluční. Avšak kvůli technologickým omezením tehdejší doby a vysokým nákladům se vývojáři rozhodli zůstat u 2D izometrického pohledu. Hra využívala upravený grafický engine z SimCity 2000, přičemž přinesla detailnější grafiku a animace. Musím se přiznat, že jsem vlastně rád, že se lidé z Maxisu nepustili do 3D, neboť všichni víme, jak většinou dopadaly strategie převedené do plně trojrozměrného zobrazení. Špatně.

Zásadní vylepšení

Sim City 3000 bylo občas vyčítáno, že nepřineslo nic revolučního, přesto byl posun oproti předchozím dílům znatelný. Hra má vylepšenou grafiku, což například znamená detailnější modely budova objektů nebo realističtější zobrazení světa. Změn se dočkala i zvuková stránka hry. Zmínit musím především povedený soundtrack do Jerryho Martina, který si pouštím dodnes. Nový díl se dočkal i přepracovaných a vylepšených herních mechanik. To znamená, že se zapracovalo na lepší simulaci města. Výraznou novinkou jsou společenské vlivy různých skupin, které často lobují za konkrétní věci. Hra pracuje i s názory občanů. Ti, spolu s vašimi poradci, jsou zpětnou vazbou za vaše kroky a rozhodnutí. Vylepšení se dočkala i rozpočtová stránka. Musím říct, že i díky tomu je hra zatraceně tuhá. Mít spokojené obyvatelstvo a přitom si udržet alespoň vyrovnaný rozpočet je téměř nadlidský výkon.



Já osobně jsem v Sim City 3000 strávil stovky hodin. Ono se to nezdá, ale vybudovat funkční město trvá docela dlouho. Nejprve musíte pečlivě naplánovat jednotlivé zóny. Poté je třeba investovat do základní infrastruktury a tu postupně vylepšovat. Zapomínat nesmíte na daně. Ty je potřeba držet nízko a přitom nabízet kvalitní služby, jako školy, nemocnice a tak dále, aby do města přicházeli stále noví lidé. Dobré je i naslouchat vašim poradcům a samozřejmě občanům. Zkrátka vybudovat fungující město je opravdu těžké. A ještě těžší je ho udržet ve funkčním stavu. 

Srdeční záležitost

Takhle na závěr můžu slíbit, že v budoucnu určitě něco napíšu i o předchozích dílech. Byť v nich nemám ani zdaleka tolik nahráno jako v Sim City 3000, přesto byla jednička vůbec jedna z prvních strategických her, které jsem kdy vyzkoušel. „Dvoutisícovka“ je zase mnohými považována za vůbec nejlepší díl. I proto se tady oba tituly musí v budoucnu objevit. Každopádně nejprve se zde musela objevit Sim City 3000, neboť jde pro mne o srdeční záležitost, kterou budu hrát až do smrti.

Sim City 3000
Vývojář: Maxis
Vydavatel: Electronic Arts
Žánr: Budovatelská strategie
Platforma: PC
Rok: 1999

HODNOCENÍ: 80%

Komentáře

  1. hral som iba OG simcity pre 48K speccy, fenomenalny port, tym som svoje simcity potreby saturoval a ziaden dalsi diel som uz nehral.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat